واکنش روسیه به اعلام خروج آمریکا از پیمان منع فراوری موشک های هسته ای میان برد

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای در واکنش به خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد تاکید نمود که دنیا به یاد داشته باشد آمریکا مسئول سرانجام این پیمان است.

واکنش روسیه به اعلام خروج آمریکا از پیمان منع فراوری موشک های هسته ای میان برد

در همین حال مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس آ سه آن در بانکوک پایتخت تایلند بسر می برد، اعلام نمود که از امروز (آدینه) به طور رسمی خروج آمریکا از این معاهده عملیاتی می شود.

وی در عین حال روسیه را متهم کرد ابتدا این معاهده را که امضای آن به دوران جنگ سرد بازمی شود، نقض نموده و باید مسئولیت خاتمه آن را بپذیرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز که چندی پیش همچون دونالد ترامپ اجرای این پیمان را به حالت تعلیق درآورده بود، مدتی پیش برای لغو کامل آن طرحی به مجلس روسیه داد تا اجازه قانونی برای لغو کامل این پیمان را پیدا کند.

اوایل تیرماه گذشته شورای فدرال روسیه اعلام نمود به طرح قانونی پوتین رای مثبت داده است که التزام این کشور را به معاهده منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد به حالت تعلیق در می آورد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در دنیا به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

براساس این قرارداد، موشک های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و 500 کیلومتر و کوتاه برد از 500 تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.

آمریکا پاییز پارسال با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد اعلام نمود که از این پیمان خارج می شود و روسیه نیز اجرای این پیمان را به تعلیق درآورد.

آمریکا دلیل اصلی خروج خود از این پیمان را عدم تعهد دیگر قدرت ها از جمله چین به آن می داند و روس ها هم که ظاهرا با این نظر موافق بودند معتقدند که امریکا به جای از بین بردن پیمان ها می تواند زمینه افزایش طرفین تعهدات را بوجود آورد و نیازی به زدن زیر میز نیست.

چینی ها تا امروز هیچ اهمیتی به درخواست آمریکا برای پیوستن به مذاکرات موشکی نداده اند و درخواست روسیه برای حضور در چنین نشست هایی را هم رد نموده اند.

با رویه ای که از امروز شروع شد و به گفته وزارت خارجه روسیه، مسکو نیز همزمان با آمریکا از تعهدات خود برای استقرار موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد خارج شد، دور تازه ای از خط و نشان ها میان دو طرف شروع می شود که اوج آن در قاره سبز خواهد بود مساله ای که باعث نگرانی دوچندان رهبران اروپا که دهه هاست به زمین خط و نشان اتمی آمریکا و روسیه تبدیل شده اند، می شود تا شاید پا پیش بگذارند و چین را متقاعد به نشستن پشت میز مذاکره با آمریکا و روسیه نمایند.

قدرت های اروپا پیشتر از روسیه خواسته بودند که در مقابل آمریکا سکوت کند و با وجود خروج ایالات متحده، همچنان به تعهدات خود در پیمان موشکی با آمریکا(به صورت یک طرفه) عمل کند موضوعی که خشم روس ها را در پی داشت و اعلام نمودند که هر موشک امریکایی کوتاه یا میانبرد در خاک اروپا را یک هدف موشکی برای خود قلمداد خواهند کرد و سمت موشک های روسیه را به طرف اروپا می گیرند.

23310311

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور نوروز، بهار

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت| تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35202

به "واکنش روسیه به اعلام خروج آمریکا از پیمان منع فراوری موشک های هسته ای میان برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش روسیه به اعلام خروج آمریکا از پیمان منع فراوری موشک های هسته ای میان برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید