غول هایی که نوازش می شوند، معمای تالاب شورابیل حل نشد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استان ها: هر روز در صفحات استانی خبرنگاران، اخبار متنوعی منتشر می گردد که شاید در میان تیترهای متعدد خبری، بعضی از آنها از نظر مخاطب دور مانده و یا در طول روز، مجالی برای رصد و اطلاع از این اخبار نبوده باشد.

غول هایی که نوازش می شوند، معمای تالاب شورابیل حل نشد

بسته خبری مهر در برگیرنده بعضی از مهمترین اخبار خبرنگاران است که به شکلی خلاصه جمع آوری شده و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

در بسته خبری امروز نیز خبرهایی از آلودگی هوا در اصفهان، فراوری ذرت زنگین در کرمان، خشک شدن تالای شورابیل در اردبیل و فراخوان طرح ملی تبریز را مرور می کنیم.

وعده های شور برای نجاتشورابیل

تالاب شورابیل از زمانی که برچسب منطقه نمونه گردشگری به خود دید چشم به روزگار خوش بست و امروز به جای احیا، برای وجب وجب آن سود آفرینی مقطعی برنامه ریزی می گردد.

طی هفته های گذشته پای مشاوران کانادایی برای احیای دریاچه شورابیل به اردبیل باز شده است. مشاورانی که با مجموعه عوامل شهرداری و استانداری اردبیل پشت درهای بسته جلسه گذاشتند و به خبرنگاران اجازه داده نشد در جلسه آنالیز وضع و حال یکی از مهم ترین سرمایه های طبیعی شهر اردبیل حضور یابند.

ولی به هر حال هنوز که هنوز است کسی سر درنیاورده به کدام دلیل منطقی اقلیم شورابیل تغییر یافت. چه شد که آب آن را شیرین کردند و چه شد که چرخه های حیاتی آن به کل متحول شد و زیان آن هم در ابتدا به ساکنان پیرامون دریاچه رسید. در این شرایط محیط زیستی ها می گویند این تالاب در حال مرگ امروز به یک استخر ذخیره آب تنزل پیدا نموده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل که احیای شورابیل را به مشاوران سپرده تا چاره ای بیندیشند این دیدگاه که شورابیل صرفاً یک استخر ذخیره آب باشد و حالت زینتی برای شهر محسوب گردد را نمی پسندد. نگرانی سید رضا موسوی از آنجا آب می خورد که وی بیشتر از پیمانکاران حال و هوای شورابیل را می فهمد تا جایی که به خبرنگاران گفت: به جای نگاه تزئینی باید برای احیای تالاب اقدام گردد.

دست نوازش مسئولان برسرغول های آلاینده اصفهان

درگذشته ای نه چندان دور از هر نقطه اصفهان که چشم بر شهر می گرداندی هوای اصفهان به اندازه ای زلال بود که همچون آیینه ای شفاف زیبایی های شهر را در چشمان گردشگران به تصویر می کشید. اما اکنون شرایطی را سپری می کنیم که نیلگونِ گنبدهای فیروزه ای و سرفرازی کوه صفه، در ابری از هوای خاکستری از دیده ها پنهان و شکوه 33 پل و پل خواجو، آبی زاینده رود و پرواز باشکوه پرندگان در پهنه آبی آسمان به افسانه فراموشی بدل شده است.

در این میان سال گذشته آلودگی هوای اصفهان به اندازه ای سنگین و خطرناک شد که با حکم دادستانی اداره محیط زیست اصفهان بخش مازوت سوز نیروگاه های اصفهان را تعطیل کرد و این امر به گفته کارشناسان تا حد زیادی در کاهش شدت آلودگی اصفهان مؤثر بوده است.

پرواز گلیمچه 6000 ساله به خاطره ها

نقش مایه های گلیمچه متکازین و فرش کلاردشت در سکوت و فراموشی هنرنمایی می نمایند و نبض حیاتشان به نفس های زندگی بخش بازماندگان این هنر پرپیشنیه گره زده شده است. هنرهای دستی و سنتی فروانی در سال های گذشته در مازندران ازدست رفته و بعضی از هنرها نیز متکی به وجود تنها بازماندگانش است، گلیمچه متکازین ازجمله هنرهای سنتی مازندران است که قدمتی شش هزارساله دارد و روستای متکازین بهشهر مهد این هنر سنتی است. گلیمچهٔ متکازین یکی از اصیل ترین بافته های مازندران است. طول گلیمچه روستای متکازین از 100 تا 150 سانتی متر و عرض آن از 60 تا 90 سانتی متر متغیر است و بافندگان برای داشتن گلیمچه ای با عرض بیشتر قطعات آن را از طول (پهلو) به هم می دوزند.

ایده ای که به جای رستوران ها راهی کارخانه های دام و طیور شد

چندی قبل خبری در رسانه ها منتشر شد که نشان از فراوری ذرت با دانه های رنگارنگ داشت این خبر به همراه عکس های متعدد در فضاهای مجازی و نشریات صنعت آشپزی در کشورهای مختلف منتشر شد و جالب اینکه تقاضا برای این محصول به شدت افزایش یافت.

این نخستین باری بود که ذرت رنگارنگ فراوری می شد و صنعت پرزرق وبرق آشپزی و رستوران های مطرح کشورهای مختلف برای تهیه این محصول صف کشیدند، زیبایی این محصول، ذرت را شبیه دانه های شیشه ای رنگارنگ و زیبایی نموده بود که هر لیست غذایی را در رستوران ها دارای جذابیت بیشتری می کرد.

اما حالا دریکی از روستاهای دورافتاده شهرستان تازه تأسیس ارزوئیه در جنوب غرب استان کرمان یک کشاورز خلاق توانسته است با فراوری خلاقانه و نوآوری همین محصول را در دل کویر استان کرمان فراوری کند.

لاشه دو قطعه دلفین در جزیره خارگ پیدا شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: لاشه دو قطعه دلفین در جزیره خارگ مشاهده شد. طی تحقیقات اجرا شده از این دو قطعه دلفین معین شد که هر دو بر اثر ضربه هایی که توسط پروانه قایق یا کشتی به آنها وارد شده تلف شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: سالانه تعدادی از این دلفین ها در اثر برخورد با کشتی ها و قایق ها از بین می روند.

دلشب از همه افراد جامعه خواست در حفظ و نگهداری انواع گونه ها، علی الخصوص گونه های آبزی، به ویژه دلفین ها، متعهدانه تر رفتار و تلاش نمایند.

باز هم گرد و غبار در آبادان

داستان این گرد و غبار تمامی ندارد که.هر روز سال سر از یک جا در می آورد.هر چند به نظر نمی رسد کلا دست از سر خوزستانی ها برداشته باشد حالا هم که مدیر کل محیط زیست آبادان می گوید :56 هزار هکتار اراضی آبادان به کانون های گرد و غبار تبدیل شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان در مورد منشاء این گرد و غبار ها توضیح داد: تا پیش از سال 93 منشاء بیش از 85 درصد از ریزگرد ها خارج از مرزهای کشور به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق بود اما پس از آن بر اثر تداوم خشکسالی ها، افزایش بیابان زایی، سست شدن عناصر خاک و عدم پوشش گیاهی مورد احتیاج به ویژه در استان خوزستان این وضعیت پر رنگ تر و شدید تر شد به نحوی که منجر به شکل گیری کانونهای گرد و غبار شد.

رکورد دمای هوا در زمستان مازندران شکسته شد

مدیرکل هواشناسی مازندران هم از شکسته شدن رکورد دمای هوا در دی ما سال جاری اطلاع داد و گفت : به واسطه جریانات جنوبی که از روز گذشته در استان شکل گرفته و ما هم در اطلاعیه شماره 23 این اداره کل آوردیم، دمای هوای امروز ساری به 32 درجه سانتیگرا رسید.این دما در این موقع از سال یک رکورد محسوب می گردد چون حداکثر دمای دوره آماری ثبت شده در دی ماه 26 درجه و درسال 93 نیز حداکثر ثبت شده 25 بوده است.

داداشی بیان داشت: همان طور که از قبل هم در پیش بینی های فصلی آورده بودیم زمستان سال جاری دمای هوا در حد نرمال و بالاتر از آن بود که برخلاف بعضی نظرات غیر کارشناسانه بعضی دستگاه ها مبنی بر زمستان سخت سال جاری بود.

فراخوان ملی برای طراحی نشان تبریز 2018 برگزار می گردد

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری دنیا اسلام در 2018 موجب شده تا مسئولان دست اندرکار و مرتبط با این حوزه از هم اکنون اقدامات لازم را در مورد آماده سازی این شهر برای میزبانی شایسته از گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد زیرساخت های لازم برای دستیابی به اهداف مورد نظر انجام دهند و برگزاری سومین نشست شورای سیاست گذاری گردشگری تبریز 2018 نیز با همین رویکرد صورت گرفت.

حال فرزین حق پرست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری فراخوان ملی برای طراحی و انتخاب نشان تبریز 2018 اطلاع داده و گفته است: دبیرخانه شورا با طراحی سایت ویژه تبریز 2018، معین چارت شورای سیاست گذاری، شرکت در نمایشگاه گردشگری قشم، اتخاذ تدابیر لازم برای شرکت در چندین نمایشگاه بین المللی در داخل و خارج ایران درصدد معرفی جاذبه های تبریز به بهترین شیوه ممکن است.

دبیر شورای سیاست گذاری گردشگری تبریز 2018 با تاکید بر برندسازی مناسب با تلفیق نمادهای تاریخی و شهری در حوزه گردشگری تصریح نموده است: با توجه به اهمیت تاریخی منطقه شمال غرب کشور و پتانسیل های گردشگری آن، آماده سازی مسیرهای گردشگری منطقه با موضوع تبریز 2018 با همکاری استان های همجوار لازم است و خوشبختانه مسیرهای گردشگری بین استانی در این خصوص طراحی و آماده سازی شده است.

محوری که به نفت سیاه نشست

تکرار حوادث برای نفتکش ها در محورهای جنوبی لرستان به داستانی تکراری تبدیل شده است، که پرده دیگری از این حادثه را دو دستگاه نفتکش در منطقه تنگه فنی شهرستان پلدختر رقم زدند.

ماجرا از این قرار است که یک دستگاه تانکر کشنده حامل مواد نفتی در گردنه تنگ فنی منطقه شکار صید ممنوع پلدختر ابتدا با یک دستگاه تانکر نفت کش دیگر و سپس با یک دستگاه تریلر حامل بار گچ صنعتی برخورد نموده و در اثر این حادثه رانندگی مواد نفتی تانکر در زمین جاری و آلودگی خاک منطقه، طبیعت و خسارات سنگین زیست محیطی را به دنبال داشته است.

رئیس اداره محیط زیست پلدختر در این رابطه گفته است که عبور تانکرهای نفتکش برای شهرستان پلدختر به معضل جدی تبدیل شده و عبور روزانه 800 دستگاه تریلر حامل مواد سوختی در جاده پلدختر - اندیمشک ضمن خسارت جدی به زیر ساخت های منطقه باعث آلودگی منابع آب و خاک شده است.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور نوروز، بهار

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت| تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50726

به "غول هایی که نوازش می شوند، معمای تالاب شورابیل حل نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول هایی که نوازش می شوند، معمای تالاب شورابیل حل نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید