شفیعی: هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال حرف اول را می زند ، ابداع دستگاهی برای تشخیص زودهنگام HIV

به گزارش مجله سرگرمی، یک محقق ایرانی دانشگاه هاروارد پیروز به ساخت ابزاری بسیار ارزان و با کاربری آسان برای شناسایی ایدز شده است.

شفیعی: هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال حرف اول را می زند ، ابداع دستگاهی برای تشخیص زودهنگام HIV

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، فاطمه صائبی صفت-چندی پیش خبری در خبرگزاری های جهان منتشر شد مبنی بر اینکه یک دانشمند ایرانی پیروز به ساخت ابزار بسیار ارزان و با کاربری آسان برای شناسایی ایدز شده و تاکنون پژوهش های بسکمک در زمینه ابزار های پزشکی به عنوان آزمایشگاه روی تراشه انجام داده است.

هادی شفیعی یک محقق ایرانی است که هم اکنون استاد دانشگاه هاروارد در آمریکاست. وی در سال 1357 در آباده استان فارس به جهان آمد و تا آخر دبیرستان را در این شهرستان بود. بعد از دبیرستان در دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مهندسی مکانیک پذیرفته شد و فوق لیسانسش را نیز در دانشکده فنی تهران گرفت.

وی سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرد و مقطع دکتری را در رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه ویرجینیا گذراند و در سال 1388 به دلیل سوابق کاری و رزومه تحصیلی اش جهت فعالیت به دانشگاه هاروارد دعوت شد و هم اکنون در بخش تحقیقات بیمارستان زنان بیرمنگام دانشگاه هاروارد در شهر بوستون مشفول به کار است و استاد دانشگاه هاروارد نیز هست. وی هم اکنون لابراتواری با نام خود در دانشگاه هاروارد دارد که در آن تحقیقات و پژوهش های بسکمک را در زمینه سلامت دیجیتال انجام می دهد.

وی در سال 2012 با ارائه طرحی برای ساخت وسیله کوچکی که بتواند در زمان کم با قیمت مناسب و کاربری آسان ویروس ایدز را شناسایی کند پیروز به دریافت جایزه از سازمان بهداشت ملی آمریکا NIH شد. در ادامه مصاحبه ما را با این محقق ایرانی می خوانید:

چه شد که به فکر سفر به آمریکا افتادید؟

برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کردم و البته باید بگویم که بسیار کنجکاو بودم در خصوص تحصیل و پژوهش در این کشور و دوست داشتم که دوره دکتری را در خارج از کشور بگذرانم.

لطفا در خصوص دستاوردتان که دو سال پیش ابداع کردید و در خصوص سنجش توان باروری مردان با اپلیکیشن است، شرح دهید.

به طور کلی، من در زمینه Digital Health یا سلامت دیجیتال پژوهش و مطالعه می کنم. ما دستگاهی طراحی کردیم که با تلفن کار می نماید و در واقع یک آنالیزور اسپرم مبتنی بر تلفن همراه است که برای تشخیص ناباروری در مردان مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با قیمتی کمتری از پنج دلار و در مدت پنج ثانیه نمونه های اسپرم مرد ها را تحلیل و آنالیز می نماید. مزیت این دستگاه آن است که بسیار ارزان و سریع است و در خانه نیز می توان به راحتی از آن استفاده کرد. این دستگاه به صورت اتوماتیک نمونه اسپرم را آنالیز می نماید و میزان باروری مردان را ارزیابی می نماید.

باید بگویم که این خبر در 200 شبکه خبری جهان نظیر بوستون گلوب منتشر شد و در مجله ساینس نیز به چاپ رسید.

در خصوص دستاورد دیگرتان که در برای تشخیص باروری در زنان است، شرح بیشتری دهید.

در آذر ماه 1397 با کمک گروه تحقیقاتی ام در دانشگاه بریگام و بیمارستان زنان، فناوری ای را ابداع کردیم که می تواند با کمک گوشی هوشمند، بزاق زنان را برای آنالیز باروری آن ها را می سنجد.

این ابزار هم برای زنانی کاربرد دارد که قصد باردار شدن دارند و هم آن هایی که نمی خواهند باردار شوند. زیرا گاهی بارداری ناخواسته نیز با ضرر های اقتصادی و جانی بسکمک همراه است. چنانکه در آمریکا این موضوع سالانه با 21 میلیون دلار خسارت روبرو است. این دستگاه مشابه نیز دارد، اما مزیت آن این است که برخلاف مشابه های خود به صورت اتوماتیک نمونه بزاق کاربر را تحلیل و آنالیز می نماید.

فکر می کنم دستاورد دیگری نیز در زمینه شناسایی ایدز دارید. لطفا در خصوص آن هم شرح دهید.

حدود 36 میلیون نفر فرد آلوده به ویروس ایدز یا HIV در جهان وجود دارد که متاسفانه بیشتر آن ها در مناطق فقیر و دورافتاده مثل آفریقا زندگی می نمایند که امکان درمان و تشخیص در آن ها بسیار کم است. به طور کلی، فرآیند تشخیص و درمان این نوع بیماری ابتدا تشخیص و سپس تجویز داروی مناسب بر اساس رژیم غذایی فرد است. معمولا از روش PCR یا Polymerase chain reaction و به فارسی واکنش زنجیره ای پلیمراز برای تشخیص ایدز استفاده می گردد که خیلی پیچیده، گران قیمت و زمان بر است و باید در محیط آزمایشگاهی انجام گردد. 200 تا 600 دلار برای هر تست هزینه برمی دارد.

از همین رو ما آغاز به طراحی و ساخت میکروچیپی کردیم که قادر است در مدت کمتر از 30 دقیقه ویروس HIV را تشخیص دهد و تعداد ویروس های HIV را به وسیله یک قطره خون شمارش کند. این امر پزشک را در تشخیص سریع بیماری کمک خواهد نمود، ضمن آنکه از این طریق می توان روند درمان بیمار را رصد کرد. در واقع با دریافت یک قطره خون فرد مورد نظر و قرار دادن آن روی میکرو چیپی که از کاغذ ساخته شده است، می توانیم تعداد ویروس های HIV را شمارش کنیم.

این میکروتراشه در همه مراحل بیماری ایدز قادر به شناسایی بیماری است؛ حتی در مرحله window period که ویروس وارد بدن شده، اما هیچ علامت بالینی در فرد ندارد و سطح آنتی بادی های خونی نیز به حدی نرسیده که با تست های آزمایشگاهی قابل اندازه گیری باشند، قابل استفاده است. در سایر روش ها اساس تشخیص بر انجام تست است، ولی در این روش ما تعداد ویروس ها را شمارش می کنیم و این روش در تمام مراحل بیماری قابل استفاده است.

از نظر شما محققان ایرانی چقدر با محققان کشور های جهان در زمینه تحقیقاتی شما فاصله دارند؟

به نظر می رسد که فاصله زیاد است؛ حداقل بر اساس دانسته ها و یا اخباری که می شنوم یا می بینم. خیلی اوقات اخباری را می شنوم که در کشورهایی، چون چین و کانادا سرمایه بسیار زیادی را صرف هوش مصنوعی می نمایند تا بتوانند با کمک آن بیماری ها را بسیار سریع تشخیص دهند. اما از ایران چیزی به گوشم نمی رسد. اگر هم باشد، مربوط به محققان ایرانی ای است که در خارج از کشور پژوهش می نمایند. دلیل اصلی آن هم مربوط به هزینه و سرمایه گذاری بسیار اندک در ایران برای تحقیق و پژوهش است.

در زمینه کاری من یعنی دیجیتال هلث (سلامت دیجیتال)، هوش مصنوعی حرف اول را می زند و این فناوری در جهان با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و روز به روز نیز به کاربرد های آن اضافه می گردد. ولی در ایران محقق کمی روی این فناوری کار می نمایند.

به نظر شما نظام آموزش عالی ایران در مقایسه با آمریکا چه مزایا یا معایب و نقص هایی دارد؟

بزرگترین تفاوت آموزش عالی ایران با آمریکا جنبه کاربردی بودن تحقیق و آموزش است. در ایران همه دروس جنبه حفظی و امتحان آخر ترم را دارد. در صورتی که در آمریکا همه دروس آزمایشگاه مخصوص به خود را دارد.

در آمریکا تحصیلات تکمیلی در کار های عملی و آزمایشگاهی تعریف می گردد و همه این کار ها مستلزم صرف هزینه زیاد است. مثلا گاهی در روز 10 میلیون تا 20 میلیون تومان هزینه می کنیم تا موارد مورد احتیاج آزمایشگاهی مان را خریداری کنیم. به نظرم تفاوت دیگر این است که در ایران همه چیز مجانی و در واقع دولتی است و انتخاب رشته بر اساس احتیاج نیست. در صورتی که در آمریکا برعکس است. در آمریکا دانشگاه ها گران هستند و کسی که وارد دانشگاه می گردد مجبور است که حسابی درس بخواند.

دانشجویانی که از ایران به کشور های دیگر برای تحصیل یا کار مهاجرت می نمایند، چه وضعیتی دارند؟ در مقایسه با افراد بومی آنجا در چه سطحی هستند؟

باید بگویم که سطح دانشجویان ایرانی در آمریکا خیلی پایین است. ما از نظر زبان بسیار عقبیم. در صورتی که برخی از کشور ها مثل هند به دلیل اینکه در کشور خود زبان انگلیسی را به خوبی یاد می گیرند، از ما خیلی جلوتر هستند. از مسائل آزمایشگاهی بسیار دور هستند و اکثرا به مشکل برمی خورند. با این همه باید بگویم که ایرانی ها واقعا باهوش هستند و در شرایط سخت خیلی خوب گلیم خودشان را از آب بیرون می کشند.

محبوب ترین ابزاری (ابزار الکترونیک) که از آن استفاده می کنید چیست و برای چه کاری؟

لپ تاپ و موبایلم. با این دو ابزار تحقیقاتم را می نویسم، ایمیل می فرستم و پروژه هایم را می نویسم و گاهی پرزنتیشن هایم را درست می کنم.

زمان هایی که اوقات فراغت دارید، آیا با گوشی خود بازی می کنید؟

معمولا ورزش هایی مثل تنیس و اسکواش انجام می دهم. هاروارد تسهیلات بسیار خوبی برای دانشجویان و اساتیدش دارد و فضای بسیار مناسبی را در اختیار ما قرار می دهد. به غیر از ورزش، فیلم نگاه می کنم. معمولا فیلم های اکشن و دراما تماشا می کنم.

به نظر شما چرا ایرانی هایی که از ایران برای تحصیل در کشور های دیگر خارج می شوند، اکثرا شکوفا می شوند و به پیروزیت های خوبی می رسند؟

به نظرم دلیش آن است که در دانشگاه ها در کشورهایی، چون آمریکا افراد غربال می شوند و معمولا افرادی وارد این دانشگاه ها می شوند که سماجت لازم را برای درس خواندن و پیروزیت دارند. ایرانی ها طبع بالایی دارند. استعدادشان بیشتر از دیگران نیست، زیرا به غیر از دارا خسروشاهی که مدیرعامل شرکت اوبر است، افرادی، چون رئیس گوگل و مایکروسافت را داریم که هندی هستند. با این حال، ایرانی ها به نظر خودساخته تر هستند و زمانی که وارد سیستم آموزش مثلا سیستم آموزش آمریکا می شوند، خیلی زود رشد می نمایند. در واقع، ایرانی ها با سختی و خودساختگی خیلی زود خود را بالا می کشند و بهترین ها را انتخاب می نمایند.

بهترین فیلم علمی- تخیلی که تاکنون دیده اید، چه بوده؟

سریال آینه سیاه یا Black Mirror.

چه توصیه ای به جوانان ایرانی دارید؟

مهم ترین چیزی که انسان دارد زمان است و باید قدرش را بدانید. بودا می گوید که بزرگترین اشتباه انسان این است که فکر می نماید همواره زمان دارد. زمان ارزان قیمت است، ولی نمی توان صاحبش شد و از آن نگهداری کرد.

دوم اینکه اعتماد به نفس تان را تقویت کنید. مهم نیست که چه کسی باشید، اعتماد به نفس به انسان قدرت بسیار عجیبی می دهد که می توانید راهتان را پیدا کنید. خوشبختی از همین جا می آید. در هر موقعیتی که باشی باید حس خوشبختی داشته باشی.

در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی حواستان را جمع کنید. شبکه های اجتماعی واقعا به انسان لطمه می زنند. آدم ها با این وسایل ارتباطی انفرادی تر و تنهاتر شده اند. در حالی که قبلا ارتباطات و تعاملات قوی تر بود، دورهمی ها بیشتر بود. ولی هم اکنون در فیس بوک و شبکه های اجتماعی دیگر انسان ها همه را خوشبخت و خودشان را بدبخت می بینند.

چه آرزویی برای خودتان دارید؟

برای خودم عاقبت بخیری آرزو می کنم؛ حال به هر نحوی که می گردد آن را تعبیر کرد.

اگر در ایران می ماندید به نظرتان الان چه شغلی داشتید؟

به نظرم یک مهندس ساده می شدم که در یک شرکت کار می کرد. بعید می دانم که در آن شرایط دکتری می خواندم. به نظرم یک مهندس در سطح پیروزیت ناچیز بودم. دلیل این حرفم این است که دوستانی دارم که حتی از من باهوش ترند، ولی در سطح خیلی معمولی کار و زندگی می نمایند.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور نوروز، بهار

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت| تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 49814

به "شفیعی: هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال حرف اول را می زند ، ابداع دستگاهی برای تشخیص زودهنگام HIV" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفیعی: هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال حرف اول را می زند ، ابداع دستگاهی برای تشخیص زودهنگام HIV"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید