خبرنگاران بی توجهی به تقلب عامل استمرار آن در جامعه

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- استاد دانشگاه استفورد در کتاب تقلب معتقد است که بخش عمده ای از مشکل رواج این مساله از نبود قوانین پیشگیرانه نشأت می گیرد و بخشی از آن نیز نتیجه بی اعتنابودن افراد به تقلب هایی است که اطرافشان روی می دهد.

خبرنگاران بی توجهی به تقلب عامل استمرار آن در جامعه

دبورا ال. رود (Deborah L. Rhode) پروفسور حقوق دانشگاه استنفورد است. این حقوق دان آمریکایی تا به امروز بیش از 250 مقاله و 20 کتاب با رویکرد اخلاق در حقوق نوشته است.

این نویسنده در تازه ترین اثر خود که سال 2018 منتشر شد به مسئله ای چنان رایج اشاره نموده است که به سبب فراگیری آن کمتر به ریشه ها و دلایل بروز آن توجه می گردد؛ تقلب.

رود در کتاب تقلب؛ اخلاق در زندگی روزمره با تحلیل های موشکافانه و با مراجعه به نظرسنجی های معتبر به عوامل رواج تقلب در عرصه های اجتماعی پرداخته و سعی نموده است راهکارهایی برای مقابله با آنها ارائه دهد.

ارائه تعریفی از تقلب از بخش های آغازین اثر است:

واژه نامه انگلیسی آکسفورد تقلب را کلاهبرداری فریبکاری و حقه بازی معنی نموده است سایر واژه نامه ها این کلمه را با مفاهیمی چون بی صداقتی، بی عدالتی یا قانون شکنی با هدف کسب منفعت تعریف نموده اند.

نویسنده معتقد است؛ نوع بشر در ابداع انواع و اقسام تقلب حقیقتاً خلاق بوده است تقلب در گذر زمان و در جوامع مختلف وجود داشته است بخشی از مشکل رواج تقلب از نبود قوانین پیشگیرانه نشأت می گیرد و بخشی از آن از بی اعتنابودن افراد به تقلب هایی که اطراف آن روی می دهد. به این ترتیب که هرچه مردم بیشتر باور نمایند که تقلب فراگیر شده است توجیه تقلب نیز ساده خواهد بود این گونه است که فرهنگ بی صداقتی در جوامع ریشه می دواند.

رود همچنین در باب تقلب به انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا اشاره می نماید و معتقد است: انتخاب شدن ترامپ به ریاست جمهوری یکی از موارد شاخص بی اهمیت بودن تقلب از نظر آمریکایی هاست. بوق و کرنای مداوم افشای فریبکاری ها، سوء استفاده های قانونی و کلاهبرداری تشکیلات ترامپ در معامله با پیمانکاران تاثیر چندانی در ممانعت از حمایت از او نداشت.

بعد از پیروزشدن در انتخابات برای فرونشاندن آتش بعضی از پر آوازه ترین ادعاها در این مورد که دانشگاه ترامپ، دانشجویان را فریب داده است و آن ها را در خصوص دخالت ترامپ در امر آموزش گمراه ساخته 25 میلیون دلار خرج کرد. او فقط از نظر یک سوم از دانشجویان فردی با صداقت و قابل اعتماد بود با این حال نزدیک به 63 میلیون نفر به او رای دادند.

به گفته محققان مهمترین نکته در تحلیل تقلب این است که کمتر به آن توجه شده است کوشش های اندکی برای وصل کردن نقاط ربط انواع تقلب و مشاهده تصویر کلی حاصل از آن اجرا شده است. هدف این کتاب پرکردن شکاف های موجود در این زمینه است.

در این کتاب جامع ترین و جدیدترین گزارش درباره تقلب در زندگی روزمره و راهکارهای لازم برای مقابله با آن ارائه شده است. فصل نخست کتاب، مقدمه است که به مروری کوتاه بر مفهوم و دامنه تقلب، رایج ترین علل آن و نویدبخش ترین واکنش ها می پردازد.

از آنجا که تقلب به شدت به موقعیت وابسته است در فصل های بعدی درباره انواع رایج آن بحث شده است: تقلب در ورزش (فصل 2)، سازمان ها (فصل 3)، اقتصادیات (فصل 4)، محیط های آموزشی (فصل 5)، حقوق مولفان و مصنفان (فصل 6)، بیمه و وام مسکن (فصل 7) و تقلب در ازدواج (فصل 8). فصل پایانی (فصل 9)، به ارائه نکات پایانی درباره مضامین مشترک و اقدامات اصلاحی می پردازد.

در بخشی از کتاب در خصوص ریشه های تاریخی تقلبی به نام سرقت ادبی می خوانیم:

تعبیر سرقت ادبی که امروز آن را به کار می بریم برای اولین بار در قرن یکم میلادی در روم ابداع شد شاعری به نام مارتیالیس شاعر دیگری را متهم کرد به این که اشعار او را به نام خود منتشر نموده است. شکایت دیگر در زمینه سرقت ادبی مربوط به شکسپیر بود که متهم شده بود به اینکه اشعار و جزئیات پیرنگ داستان های سایر نویسندگان را موبه مو تقلید نموده است (ص. 189)

نویسنده در فصل پایانی اثر به مساله ای اشاره می نماید که شاید اصلی ترین هدف برای نگارش این کتاب باشد.

ولی بهای نادیده دریافت این موضوع (تقلب)جبران ناپذیر است… برآوردی نسبی نشان می دهد خسارت های ناشی از تقلب در مجموع نزدیک به سالی یک تریلیون دلار است و این خسارات فقط اقتصادی نیستند؛ خیانت به همسر یکی از دلایل اصلی طلاق خشونت خانگی و درد و رنج است، تصادف صحنه سازی شده ممکن است به صدماتی جدی منجر گردد، سرهم بندی کردن آزمایش ایمنی اتومبیل ممکن است به قیمت جان مردم تمام گردد، هنگامی که تقلب موجب نابرابری و بی عدالتی در زمین بازی می گردد دانشجویان و ورزشکاران متضرر می شوند (ص. 311)

نویسنده تقلب در سطور پایانی تقلب؛ اخلاق در زندگی روزمره معتقد است که همه ما باید عمل به رفتارهای اخلاقی را در موقعیت هایی که بیشترین احتمال تقلب در آنها وجود دارد وظیفه خود بدانیم این امر مستلزم تن دادن به معیارهای سختگیرانه و همچنین جدی دریافت ممانعت از تقلب و گزارش آن به مقامات مسئول است.

حدود یک قرن پیش مارک تواین به شوخی گفته بود: فضیلت اخلاقی هرگز به اندازه پول قابل احترام نبوده است و حال دبورا ال. رود می خواهد به او ثابت کند که این سخن صحیح نبوده و باید صداقت را در صدر اولویت های شخصی و حرفه ای قراردهیم ساختن فرهنگی که فعالانه از تقلب ممانعت به عمل می آورد وظیفه جمعی است که تک تک ما در آن نقش اساسی ایفا می کنیم.

تقلب؛ اخلاق در زندگی روزمره را انتشارات ققنوس در 336 صفحه و شمارگان یک هزار و 100 نسخه با ترجمه مریم تقدیسی روانه بازار کتاب نموده است.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور نوروز، بهار

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت| تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73856

به "خبرنگاران بی توجهی به تقلب عامل استمرار آن در جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بی توجهی به تقلب عامل استمرار آن در جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید