بهره گیری از نانو برای فراوری لباس تب نما ، وقتی دانش در خدمت مادران قرار می گیرد

به گزارش مجله سرگرمی، یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری زنجان پیروز به فراوری و فروش لباس نانویی برای نوزادان شده که با افزایش دمای بدن آنان، تغییر رنگ می دهد.

بهره گیری از نانو برای فراوری لباس تب نما ، وقتی دانش در خدمت مادران قرار می گیرد

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ پژوهشگران کشورمان چند سالی است کوشش می نمایند تا بخشی از بار اقتصاد کشور را به دوش کشند و رونق را به بازار مالی بازگردانند. در این جهت پژوهشگران به تکنولوژی های نوین روی آورده اند و می توان گفت که فناوری نانو بسیار مورد استقبال پژوهشگران بوده است.

گروه های بسیاری از پژوهشگران در سراسر کشور کوشش نموده اند در این عرصه دستاورد های جدیدی کسب نمایند و در میان پژوهشگران جهان حرفی برای گفتن داشته باشند. در استان زنجان نیز، فعالان عرصه نوآوری، در این زمینه گام های مهمی برداشته اند.

بهره گیری از تکنولوژی نانو چند سالی است در پوشاک هم رواج یافته است. نانو الیاف پارچه را مقاوم تر می نماید و فرایند خراب شدن آن را به تأخیر می اندازد. گاهی از نانو در فراوری نخ نیز بهره می گیرند و این نخ ها وقتی تبدیل به پارچه و منسوجات یا جوراب و دستکش می گردد، کالایی بادوام تر و با کیفیت تر را در اختیار مردم قرار می دهد.

نساجی برپایه نانو

رحیم حجتی، یکی از کارآفرینان زنجانی است که سابقه طولانی در صنعت نساجی دارد. اما حالا او پس از گذراندن فراز و نشیب های بسیار در این صنعت، به فناوری نانو در فراوری منسوجات روی آورده است؛ فناوری که می تواند از واردات جلوگیری کند و کالای باکیفیت داخلی را در اختیار مردم قرار دهد و حتی تا جایی پیش برود که بخشی از بازار منطقه را هم به دست گیرد.

حجتی در پارک علم و فناوری زنجان شرکتی تأسیس نموده و گروهی از دانشجویان از رشته های مختلف را گردهم اورده و تا با توسعه و تحقیق روی فناوری نانو، در صنعت نساجی اثرگذار باشد.

این کارآفرین زنجانی می گوید: در واقع کار ما استفاده از هوش مصنوعی در فراوری منسوجات است؛ پارچه و نخ پیشرفته فراوری می کنیم و بیشتر هم در کار فراوری لباس کودک آنتی باکتریال، حوله های سوپر جاذب، پیش بند نوزاد و کودک با خاصیت چربی گریزی، لباس های کندسوز و جوراب های آنتی باکتریال هستیم.

اما شاید کار ویژه ای که در این شرکت صورت گرفته، فراوری لباس کودک تب نما باشد؛ لباسی که وقتی دمای بدن نوزاد یا کودک از 37 درجه بیشتر گردد، تغییر رنگ می دهد.

حجتی شرح می دهد: تب در نوزادان بیشتر از بزرگسالان می تواند خطرآفرین باشد. تب بالا آسیب های زیادی به نوزادان وارد می نماید که چه بسا این آسیب تا بزرگسالی همراه کودک باشد و هرچه زودتر مادر از درجه تب کودک خود مطلع گردد، بهتر می تواند برای درمان او اقدام کند.

او شرح می دهد: ما پیراهن، کلاه و جوراب نانویی فراوری کردیم که وقتی دمای بدن از 37 درجه بیشتر گردد، رنگ لباس کم کم تغییر می نماید.

این کارآفرین زنجانی ادامه می دهد: لباس های پسرانه را آبی و لباس های دخترانه را صورتی فراوری نموده ایم و پس از افزایش دمای بدن، رنگ لباس ها به سفید تغییر می نماید. این تغییر یک باره صورت نمی گیرد، بلکه با افزایش دما به تدریج رنگ لباس تغییر می نماید تا اینکه کاملا سفید می گردد.

ارزآوری های نانویی

او می گوید: تا به امروز بیش از 100 هزار یورو از این لباس های تب نما به کویت و 30 هزار یورو هم به عمان صادر نموده ایم، تعداد محدودی هم در حدود 15 دلار به عراق فرستاده ایم.

این تازه اول کار شرکت کاسپین جوراب است. حجتی معتقد است که ظرفیت فراوری محدودی دارد و شرکت او روزانه می تواند 600 دست لباس تب نما فراوری کند. او و همکاران به دنبال افزایش ظرفیت فراوری این لباس ها هستند تا بتوانند بازار صادرات را به صورت گسترده تری در اختیار گیرند.

او می گوید: پیش از این هم شرکتی در زمینه صنعت نساجی اداره می کردم، اما پس از تحقیق احتیاج به توسعه شرکت پیدا کردیم و به این منظور شرکتی جدید تأسیس شد و در آن جوانانی برای توسعه فناوری در حوزه نساجی با ما همکاری می نمایند.

گمرک ناشفاف و مسائل دانش پژوهشان

حجتی شرح می دهد: محصولاتی که ما فراوری می کنیم مشابه خارجی دارد، اما فراوریات ما با قیمت یک پنجم آن و البته با کیفیتی برابر و حتی بهتر روانه بازار می گردد.

او از کم لطفی های مدیران داخلی و مسئولان دولتی هم گلایه می نماید و می گوید: نمی دانم، شاید فراوری دانش بنیان نمی خواهند. عدم همکاری با شرکت هایی مانند ما در کشور شایع است، امکاناتی که باید براساس قانون در اختیار ما قرار دهند، به سختی به دست ما می رسد یا اصلا نمی رسد.

حجتی ادامه می دهد: مسائل گمرکی هم وجود دارد و مقررات شفاف اجرا نمی گردد و همین باعث می گردد که در ایران یک برچسب روی کالا می زنیم و آن سوی مرز برچسب دیگری. در این صورت خدمات پس از فروش هم نمی توانیم به مشتریان خارجی مان ارائه دهیم.

پارک علم و فناوری در زنجان مدت زیادی نیست که فعال شده و در همین زمان کم توانسته ظرفیت زیادی از تجربه و دانش مردم دانش پرور زنجان را فعال کند. حمایت های دولتی هم در زمینه فراوری و هم فروش این کالا ها می تواند در رونق فراوری در کشور و کاهش وابستگی به نفت مؤثر باشد، اما اگر مسئولان بخواهند.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور نوروز، بهار

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت| تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 72277

به "بهره گیری از نانو برای فراوری لباس تب نما ، وقتی دانش در خدمت مادران قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره گیری از نانو برای فراوری لباس تب نما ، وقتی دانش در خدمت مادران قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید